Fuel cell technologie

Fuel cell technologie

De aandrijflijn van de toekomst

Voertuigen en machines met verbrandingsmotoren stoten veel stoffen uit die schadelijk zijn voor zowel het milieu als de volksgezondheid, zoals roet, CO2, NOX, fijnstof, etc. Om klimaatverandering tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren stellen overheden steeds strengere emissie-eisen. Om aan deze eisen te kunnen voldoen moeten voertuigen en machines worden vervangen door of omgebouwd naar schonere en duurzamere versies.

De schoonste optie zijn zero emission voertuigen en machines; voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten. Hiervoor zijn twee opties: de batterij-elektrische aandrijflijn en de waterstof-elektrische aandrijflijn. DLS biedt oplossingen voor zowel batterij-elektrische- als waterstof-elektrische aandrijflijnen. Deze Green Mobility oplossingen zijn beschikbaar voor OEM’s, of als retrofit voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen en machines.

Fuel cell technologie

Een fuel cell kan waterstof omzetten in elektriciteit. Er zijn meerdere soorten fuel cells die hiervoor verschillende technieken gebruiken, zoals alkaline fuel cell (AFC), fosforzuur fuel cell (phosphoric acid fuel cell, PAFC), solid oxide fuel cell (SOFC), molten carbonate fuel cell (MCFC), proton exchange membrane fuel cell (PEM FC) en direct methanol fuel cell (DMFC).

De meest gebruikte technologie bij heavy duty voertuigen en machines is de PEM fuel cell. Hierbij wordt de fuel cell gebruikt als range extender; de fuel cell laadt constant het accupakket op. Dit is omdat zware toepassingen werken met dynamische werkcycli met soms een zeer hoog motorvermogen en zware belasting, maar vaak ook met laag motorvermogen en stationair draaien.

Waterstof-elektrische aandrijflijn

Een waterstof-elektrische aandrijflijn bestaat uit een geregelde elektrische aandrijfmotor, tractie-inverter, bufferbatterij, fuel cell module met waterstofopslagsysteem (waterstoftanks, leidingen en toebehoren) en een apart koelsysteem voor de fuel cell. De fuel cell wordt gebruikt als range extender en levert de benodigde energie aan de bufferbatterij, die vervolgens de aandrijflijn aandrijft.

Fuell cells

Bij DLS leveren we meerdere A-merk fuel cell oplossingen voor uw waterstofelektrische aandrijflijn, zoals de Toyota fuel cell module. Deze fuel cells zijn speciaal ontwikkeld voor heavy duty toepassingen. De fuel cell modules variëren van 60 tot 80 kW, bieden een groot uitgaand spanningsbereik, worden aangestuurd door een J1939 CAN-bus aansluiting en zijn beschikbaar voor OEM en als retrofit. De modules kunnen parallel geschakeld worden om het totale vermogen te vergroten. De fuel cells zijn robuust en bieden hoge efficiëntie en bewezen betrouwbaarheid. Het fuel cell tanksysteem kan geleverd worden met 350 of 700 bar en is altijd geoptimaliseerd voor het dagelijks gebruik van uw voertuig of machine.

Op basis van uw voertuig(en) of machine(s) en de toepassingen en eisen kunnen we u adviseren over de beste oplossing. We kunnen het complete systeem leveren, inclusief bijbehorende apparatuur, uitgebreide installatie- en gebruikershandleidingen en, indien gewenst, technische support. Optioneel kunnen we u een geïntegreerde systeemoplossing leveren, inclusief engineering, montage en inbedrijfstelling.

Retrofit

Retrofit zero emission aandrijflijnen zijn beschikbaar voor zowel nieuwe als bestaande voertuigen en machines. de verbrandingsmotor en andere onderdelen van de traditionele aandrijflijn worden verwijderd en vervangen door een zero emission aandrijflijn.

Retrofit biedt verschillende voordelen:

  • Versnelde afschrijving wordt voorkomen, omdat u uw voertuigen en machines blijft gebruiken (levensduurverlenging). Dit betekent dat u ze niet hoeft te vervangen door zero emission varianten voordat ze volledig zijn afgeschreven.
  • Investeringen zijn beperkt, omdat een retrofit van een bestaand voertuig of machine minder duur is dan de aanschaf van een nieuw zero emission model.
  • Hogere ROI (return on investment) met betrekking tot emissiereductie. Het aantal kilo’s emissiereductie per geïnvesteerde euro is hoger bij een retrofit zero emission aandrijflijn dan bij de aanschaf van een nieuw zero emission voertuig of -machine.
  • Duurzamere oplossing. Door retrofit verlengt u de levensduur van uw voertuigen en machines, waardoor wordt bespaard op het gebruik van schaarse grondstoffen en energie voor de productie van nieuwe voertuigen en machines.

MMT-concept

DLS kan het gehele retrofitproject voor u verzorgen. We bekijken uw behoeften en wensen en de functionele specificaties. Op basis hiervan maken we een ontwerp voor uw voertuig(en) en/of machine(s). Na goedkeuring van het ontwerp voeren we de retrofit uit. Dit kan bij u op locatie of in onze eigen werkplaats.

We voeren alle retrofits uit volgens ons MMT-concept. MMT staat voor modulair, migreerbaar en toekomstbestendig. Het is een volledig modulair systeemontwerp, wat betekent dat alle componenten in de zero emission aandrijflijn modulair zijn, geconfigureerd kunnen worden en uitwisselbaar zijn. Het voordeel van dit concept is dat toekomstige ontwikkelingen worden voorzien en, indien nodig, alleen de gewijzigde module van de omgebouwde zero emission aandrijflijn kan worden vervangen of geüpgraded.

Wanneer uw waterstofaangedreven machine bijvoorbeeld verplaatst wordt naar een project waar alleen elektrische infrastructuur beschikbaar is kan de energiemodule gewijzigd worden. De fuel cell module wordt dan verwijderd en er worden extra accumodules toegevoegd, waardoor uw machine beschikt over een volledig accu-elektrisch aandrijfsysteem. Deze energiesystemen zijn koppelbare modules die met elkaar verbonden worden door middel van voorgedefinieerde interfaces. Deze interfaces functioneren als een soort stekkerverbinding, wat ze eenvoudig uitwisselbaar maakt. Het regelsysteem heeft ook dezelfde MMT-opzet en kan hierdoor eenvoudig worden aangepast.

Complementaire producten voor zero emission aandrijflijnen

We leveren verschillende complementaire producten voor uw waterstofelektrische voertuigen en -machines:

Elektrische as

De volledig geïntegreerde eGen Power elektrische assen van Allison zijn ideaal voor batterij-elektrische voertuigen en waterstofelektrische voertuigen. De elektrische assen vervangen de traditionele aandrijflijn van een voertuig en kunnen worden toegepast in de meeste OEM assemblageprocessen voor voertuigen.

Lees meer over Allison eGen Power

ePTO

Een ePTO biedt een power take off (PTO) oplossing voor batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen. De ePTO levert dezelfde kracht als een traditionele PTO, maar op een schone manier. Door gebruik van de elektromotor in plaats van verbrandingsmotor worden geen schadelijke stoffen uitgestoten. De ePTO is ook heel stil in gebruik.

Lees meer over de ePTO

Voertuigdiagnose

Jaltest Diagnostics is universele diagnoseapparatuur die voertuiginformatie verzamelt en op basis hiervan een diagnose stelt over de status van het voertuig, foutcodes, onderhoudsbehoefte en servicesignalen. De diagnosesoftware helpt u om storingen op te sporen, de oorzaak te vinden en de problemen te verhelpen.

Lees meer over Jaltest Diagnostics

Telematica

Jaltest Telematics biedt u realtime controle over uw wagenpark. De telematicasoftware combineert traditioneel wagenparkbeheer en innovatieve functies, zoals diagnose op afstand en voorspellend onderhoud.

Lees meer over Jaltest Telematics

Product Groepen

Overzicht van onze producten

Voorraad Producten

Kijk in onze voorraad!

Jaltest Telematics

Jaltest Marine

Jaltest MHE

Jaltest OHW

Jaltest AGV

Jaltest CV

Contacteer Ons

Neem contact met ons op! We komen snel bij je terug!

    Ja, ik wil graag nieuws van DLS ontvangen. Ik ga ermee akkoord dat mijn persoonlijke gegevens worden opgeslagen en gebruikt voor de distributie van de DLS nieuwsbrief en informatie aanbiedingen van DLS.

    Chat with us
    Chat with us
    Questions, doubts, issues? We're here to help you!
    Verbinden...
    Geen van onze operators is momenteel beschikbaar. Probeer het later opnieuw. U kunt hier ook uw naam, e-mailadres en vraag invullen, en we nemen snel contact met u op!
    Our operators are busy. Please try again later
    :
    :
    :
    Have you got question? Write to us!
    :
    :
    This chat session has ended
    Was dit gesprek nuttig? Beoordeel deze chat sessie
    Goed Slecht