Volledig elektrische aandrijflijn van DLS

  1. Home
  2. Volledig elektrische aandrijflijn van DLS

Volledig elektrische aandrijflijn van DLS

Volledig elektrische aandrijflijn van DLS

De wereld is in verandering, er is steeds meer behoefte aan mobiliteitsoplossingen met een lage uitstoot. Ook in de wereld van heavy duty transport en machines heeft elektrificatie zijn intrede gedaan.

Voor bedrijven die elektrische voertuigen willen aanschaffen betekent dit vaak een grote investering: Naast de investering in een duurder voertuig (vaak factor 3 t.o.v. een conventioneel diesel/gas voertuig), is er ook nog een investering nodig in een elektrische laad-infrastructuur.

OEM

De meeste producenten van voertuigen en machines hebben elektrische varianten toegevoegd aan hun portfolio. DLS is bij een aantal OEM’s betrokken bij het ontwerp en de levering van (delen van) het elektrische aandrijfsysteem. In deze wereld hebben wij onze kennis van aandrijflijnen ingebracht en ervaring opgebouwd met de uitdagingen die de OEM’s ondervonden met elektrificatie.

Elektrische retrofit van bestaande voertuigen

Omdat veel bedrijven al in het bezit zijn van een wagen-/machinepark dat nog lang niet is afgeschreven, krijgen wij ook vaak de vraag om bestaande voertuigen en machines van diesel/gas om te bouwen naar elektrisch (elektrische retrofit). Dit is een aantrekkelijke oplossing: door de ombouw van een conventionele machine naar elektrisch verlengt u de levensduur van uw machine terwijl u ook de lokale uitstoot vermindert. Daarnaast voorkomt u vroegtijdige afschrijving van uw oude machines of voertuigen, omdat deze bijvoorbeeld door gewijzigde emissieregelgeving niet meer ingezet mogen worden op uw projecten.

DLS neemt het hele elektrische retrofittraject turn-key voor haar rekening: van behoefte-inventarisatie en functioneel en technisch ontwerp tot demontage van de oude aandrijving, montage van de nieuwe elektrische aandrijving, installatie van het accupakket met Battery Management System (BMS) en de inbedrijfstelling en oplevering. Uiteraard voeren wij al deze werkzaamheden uit in onze eigen werkplaatsen.

Maatwerk

Onze oplossingen kenmerken zich door maatwerk in combinatie met beproefde en gestandaardiseerde componenten. Hierbij werken wij stapsgewijs onze ombouwfasen af en kunt u grip houden op uw ontwerpwensen, uw kosten en planning. Iedere fase wordt afgesloten met een opleverdocument.

Voor onze elektrische retrofit oplossingen werken wij samen met partners met standaard producten die hun kwaliteit en betrouwbaarheid hebben bewezen. Daarnaast kenmerkt onze oplossing zich door een geavanceerde integrale laadbalans benadering: optimaal gebruikmaken van de voertuigkenmerken en in combinatie met een daarop afgestemde voertuigaansturing en BMS, optimaal resultaat halen uit de accu en motor: maximale bedrijfstijd, minimale verliezen en intelligente besturing van de elektrische afnemers en opwekkers.

Het retrofit proces

Allereerst wordt aan de hand van het om te bouwen voertuig een massastudie gemaakt voor de nieuw te plaatsen componenten:

  • Accupakket
  • Elektromotor
  • Invertermodule (motoraansturing) en convertermodules (boordspanningen voor hulpsystemen)
  • BMS
  • Voertuig ECU
  • Eventueel aanvullende elektrische hulpsystemen (bijv. elektrische hydraulische pomp)
  • Eventuele nieuwe bediencomponenten en visualisatiescherm
  • Kabel en leidingwegen en veldcomponenten

De elektromotor wordt gedimensioneerd met de verbrandingsmotorspecificaties als uitgangspunt. Daarnaast wordt per applicatie de aandrijflijn geoptimaliseerd en indien gewenst bijgesteld naar specifieke klantwensen.

In overleg en afhankelijk van de wensen van de klant beslissen we of, en welke componenten van de oude configuratie worden behouden. Zo kan het zijn dat de transmissie blijft zitten om de ombouw te vergemakkelijken en de dimensionering van de elektromotor te optimaliseren.

In andere gevallen maakt ook de transmissie plaats voor de elektrische aandrijving. Dit kan bijvoorbeeld als er minder vermogen geleverd moet worden en een kleine elektromotor voldoende trekkracht levert. Hierbij zal altijd rekening gehouden worden met de applicatie.

Door verwijdering van de verbrandingsmotor en bijbehorende componenten komt ruimte beschikbaar ter plaatse van  bijv. brandstoftanks, brandstofpomp en -filter en dieselmotor.

De accupakketten worden in samenwerking met onze partners gedefinieerd op basis van de door de klant aangeleverde informatie over de inzet van het voertuig (duty cycles). Daarna wordt het accupakket optimaal geïntegreerd in de beschikbare ruimte van het voertuig.

Bedienfilosofie

We streven naar het behoud van de traditionele bediening van het voertuig. Dit wekt vertrouwen bij bestuurders en machinisten en zorgt voor een gemakkelijke acceptatie. Daarom worden bestaande bedienelementen naadloos geïntegreerd in onze voertuigbesturing en voegen we indien gewenst nog een display toe waarop informatie teruggekoppeld kan worden aan de bestuurder.

In onze besturingsfilosofie nemen wij vaak ook een telematica oplossing mee, waarmee alle beschikbare voertuiginfo van alle systemen aan boord, beschikbaar wordt gemaakt in een cloud omgeving. Hierdoor heeft u overal ter wereld alle informatie van uw (elektrische) voertuigen beschikbaar en kan bijv. worden geanticipeerd op benodigde (extra) laadcycli, onderhoudsbeurten en mogelijke toekomstige storingen.

Als aandrijflijnspecialist zoeken we altijd naar oplossingen voor lager brandstofverbruik, reductie van uitstoot en geluid. Daarbij is elektrische aandrijving al jaren een van de schoonste oplossingen. Al in 2003 hield DLS zich bezig met het elektrische hybride systeem wat toegepast werd in zware applicaties zoals bussen. De tijd heeft sindsdien niet stilgestaan en de vraag groeit nog steeds.

Product Groepen

Overzicht van onze producten

Voorraad Producten

Kijk in onze voorraad!
DLS - Active Stop-Start Hybrid Technology

Active Stop-Start Hybrid Technology

Contacteer Ons

Neem contact met ons op! We komen snel bij je terug!

    Chat with us
    Chat with us
    Questions, doubts, issues? We're here to help you!
    Verbinden...
    Geen van onze operators is momenteel beschikbaar. Probeer het later opnieuw. U kunt hier ook uw naam, e-mailadres en vraag invullen, en we nemen snel contact met u op!
    Our operators are busy. Please try again later
    :
    :
    :
    Have you got question? Write to us!
    :
    :
    This chat session has ended
    Was dit gesprek nuttig? Beoordeel deze chat sessie
    Goed Slecht