Dutch Dakar 2023

Dutch Dakar 2023

Op zondag 12 november 2023 was het tijd voor de eerste editie van Dutch Dakar. De uitzwaaidag voor de Nederlandse deelnemers aan de Dakar Rally 2024, waarbij ze hun voertuigen demonstreren aan het publiek.

De dag startte mistig en koud, maar het belangrijkste: het was droog en na het optrekken van de mist liet zelfs de zon zich even zien. Zo’n 5000 mensen bezochten Dutch Dakar en zorgden voor een zeer geslaagd event. Op het E3 Strand in Eersel dreven de teams elkaar op het demonstratieparcours tot het uiterste als laatste test voor het begin van de Dakar Rally 2024 in januari.

Ook DLS was aanwezig op Dutch Dakar, met onder andere een opengewerkt model van een 4000-series Allison transmissie; de meest gebruikte transmissie in de truck-klasse van de Dakar Rally. De dag werd ook gebruikt om service te verlenen aan de teams en nog wat laatste aanpassingen te maken aan de transmissies. Zoals bijvoorbeeld bij Firemen Dakar team, waar ’s ochtends nog snel iets aangepast moest worden in de aansturing van de Allison transmissie.

Speciaal voor de rallywereld is een programma gemaakt waardoor de bedienhendel van de Allison transmissie andersom schakelt, wat gemakkelijker is bij het rallyrijden. Behalve voor de chauffeur van het Firemen Dakar Team, Richard de Groot: “Vanuit de brandweerauto ben ik het schakelen op de normale manier gewend. Als je gewoon op de weg rijdt is het geen probleem als het anders werkt, want dan heb je de tijd om na te denken dat je “anders” moet schakelen. Maar in de duinen moet je soms als je in de lucht hangt heel snel terugschakelen en dus ook heel snel denken. En dan doe je gauw het eerste wat er in je opkomt en dat is terugtrekken naar achteren, maar dan schakelt ie dus naar voren en dan kan het wel verkeerd gaan. Maar dat is hier dus vanochtend door jullie weer anders ingesteld.”
Tevreden over de transmissie dus? “Jazeker, daar zijn we heel enthousiast over! Eigenlijk vinden we het onbegrijpelijk dat het allemaal heel blijft als je ziet hoeveel krachten en hoge temperaturen de transmissie tijdens een rally te verduren krijgt. Het gaat natuurlijk heel veel berg op en ook in de klim en naar beneden blijft de transmissie schakelen en houdt de kracht en koppel er op. Ik vind het heel uniek.”

Nieuws

Overzicht

Contacteer Ons

Neem contact met ons op! We komen snel bij u terug!

    Ja, ik wil graag nieuws van DLS ontvangen. Ik ga ermee akkoord dat mijn persoonlijke gegevens worden opgeslagen en gebruikt voor de distributie van de DLS nieuwsbrief en informatie aanbiedingen van DLS.

    Chat with us
    Chat with us
    Questions, doubts, issues? We're here to help you!
    Verbinden...
    Geen van onze operators is momenteel beschikbaar. Probeer het later opnieuw. U kunt hier ook uw naam, e-mailadres en vraag invullen, en we nemen snel contact met u op!
    Our operators are busy. Please try again later
    :
    :
    :
    Have you got question? Write to us!
    :
    :
    This chat session has ended
    Was dit gesprek nuttig? Beoordeel deze chat sessie
    Goed Slecht